Dyredesign





Dyredesign




Idag er vi blevet introduceret til den første designopgave vi skal lave i dette fag. Vi skal blive inspireret af et dyr - men må selv vælge om vi vil lave et design der henvender sig til et dyr, eller om vi laver et design der er inspireret af et dyr. 



Vi samarbejdede i studiegruppen og afprøvede i fællesskab designprocessens faser. Designprocessen fire faser er: 

  • Ideudvikling
  • Ideafprøvning
  • Produktrealisering
  • Evaluering
Vi startede med at trække to dyrekort - vi var så heldige at trække et billede af en lemur og et billede af en ørred. Det specielle ved disse dyrekort var, at afbildningen af begge dyr ikke stemte 100% overens med dyrets virkelige udseende. Dels var dyrene tegnet, men de var også fremstillet anderledes end i virkeligheden. Lemuren og ørreden ser i virkeligheden således ud: 





Efter at have researchet lidt på begge dyr, besluttede vi os for at arbejde videre med lemuren. Vi var ret optagede af dens farvestrålende og stirrende øjne samt dens stribede hale. Vi var nu klar til at gå igang med designprocessens første fase; ideudvikling! 

Ideudvikling - fase 1
Vi besluttede at lave en fælles brainstorm for at få alle vores tanker og idéer om lemuren ned på et stykke papir. Vores brainstorm ses her: 


Vi besluttede herefter at give os i kast med at lave en taburet med opbevaring, hvor låget til opbevaringskassen samtidig skulle fungere som et sæde. Målgruppen skulle være børn og designet skulle være således, at taburettens ben var sort og hvid stribede (som lemurens hale) og sædet skulle dækkes af en filtet hynde hvor lemurens øje var på. Vi var nu klar til at gå til fase to i designprocessen; idéafprøvning! 

Idéafprøvning - fase 2
Vi begyndte her at tegne skitser af vores taburet med opbevaring og udtænke hvilke materialer vi ville gøre brug af. Herunder ses vores skitser med konkrete mål: 




Vi begyndte at undersøge konstruktionen af taburetten og forsøgte at udtænke en plan til, at få det friske træ med ind i produktet. Vi prøvede lidt forskellige konstruktioner i form af rammer der skulle stabilisere taburetten. 




Vi var lidt udfordrede og måtte i samråd med Lars erkende, at vi ikke var dygtige nok til at lave dette produkt endnu. Vi røg derfor helt tilbage til designprocessens første fase - idéudvikling, igen!

Idéudvikling - fase 1
Denne gang besluttede vi, at give os i kast med et lidt mindre projekt - vi ville bygge en avis/blad/bog-holder. Holderens ben skulle være i friskt træ og selve stoffet der skulle holde bøgerne/bladene skulle filtes. Filtet skulle både have sorte og hvide striber samt øjne - præcis som lemurens. 

Idéafprøvning - fase 2
Vi forsøgte nu, at lave en skitse af holderen med mål. 



Som det kan ses, har vi valgt at tage nogle udsnit af lemuren og bruge det i vores produkt. 

Produktrealisering - fase 3
Vi er nu nået så langt i designprocessen at vi er kommet til produktrealiseringen. Her skal vi have snittet fire ben i friskt træ og have filtet øjne, striber samt det store stykke uld som skal udgøre selve holderen. Herunder ses nogle billeder fra processen - og nederst det færdige produkt. 











Evaluering - fase 4
Den fjerde og sidste fase i designprocessen blev lavet da vi fremlagde vores produkt for holdet. 




Kommentarer